Dolegliwości bólowe u świeżo upieczonych mam

27-05-2019

Wczoraj świętowaliśmy Dzień Matki, mamy nadzieję, że wszyscy pamiętali o swoich Mamach i złożyli im życzenia z tej okazji.

Nasz dzisiejszy artykuł kierujemy głównie do świeżo upieczonych mam, bo to ich najczęściej dotyczą poruszane przez nas problemy, a bardzo często w natłoku nowych obowiązków odkładają zadbanie o swoje zdrowie na później.
Nie warto tego robić - bagatelizowane dolegliwości nie znikną, a często rozwiązanie ich zajmuje niewiele czasu.

Przypadłością, na którą skarży się większość mam, jest ból pleców.

Ból odcinka lędźwiowego często wynika z przeciążenia tego segmentu np. podczas opieki nad dzieckiem. Wyciąganie dziecka z łóżeczka, karmienie, schylanie się do dziecka bawiącego się na podłodze - każda z tych czynności może zostać wykonana w sposób, który będzie zwiększał lub zmniejszał przeciążenie kręgosłupa oraz mięśni go stabilizujących. Zmiana nawyków jest najistotniejsza i z pewnością przyniesie najwięcej korzyści. Warto jednak skonsultować się z fizjoterapeutą, który nie tylko udzieli porad na temat ergonomii wykonywanych czynności, ale również pokaże ćwiczenia, dzięki, którym wzmocnią się mięśnie stabilizujące postawę i zmniejszy się ryzyko nawrotu bólu. Oprócz ćwiczeń często stosuje się również techniki manualne, dzięki którym ból zmniejszy się już bezpośrednio po wizycie. Jako uzupełnienie takiej terapii można zastosować też kinesiotaping, np. aplikację na odcinek lędźwiowy, którą możecie znaleźć wśród naszych przykładowych aplikacji.

Kobiety, które rodziły poprzez cesarskie cięcie na pewno posiadają bliznę na podbrzuszu, która nie stanowi problemu wyłącznie estetycznego.

 

Blizna, w której występują zrosty, ze względu na swoją nieelastyczność wpływa na mechanikę okolicznych tkanek. Jeśli od samego początku odpowiednio się z nią pracuje, nie powinna przeszkadzać w codziennym funkcjonowaniu. Blizna o którą się nie dba, może negatywnie wpływać na pracę powięzi i zmniejszać komfort funkcjonowania. Praca z blizną, podobnie jak praca nad bolącym kręgosłupem, powinna odbywać się pod okiem fizjoterapeuty.  Coraz bardziej popularne są gabinety zajmujące się fizjoterapią kobiecą, gdzie znajdziemy specjalistę, który pokaże w jaki sposób mobilizować bliznę. Na blizny można zastosować również specjalny sposób przyklejania taśm do kinesiotapingu.

Jak widać na obrazku, taśma pocięta jest na krótkie (ok. 5cm długości), wąskie paseczki (ok. 1 cm szerokości), które przykleja się pod kątem 45 stopni względem blizny, krzyżuje się pod kątem 90 względem siebie w miejscu blizny.

Naciągnięcie paseczków powinno być między 50 a 100%. Ilość paseczków będzie zależała od długości blizny, powinny być naklejone dość gęsto.

 Kolejną dolegliwością typowo po ciążową jest rozejście się mięśnia prostego brzucha.

Mięśnie proste brzucha przedzielone są kresą białą, która jest strukturą łącznotkankową. Powiększający się w ciąży brzuch powoduje, że mięśnie zaczynają rozchodzić się na boki, a kresa się rozszerza. Kresa powinna się zwęzić  w pierwszych miesiącach po porodzie, jednak nie zawsze się tak jednak dzieje. Jeśli rozstęp ma więcej niż 2 cm zaleca się skonsultować ten fakt z fizjoterapeutą, który nie tylko dobierze odpowiednie ćwiczenia, ale również zwróci uwagę na sposób ich wykonywania. Nie możemy podać uniwersalnej instrukcji wykonywania ćwiczeń, ponieważ cała terapia musi być dostosowana indywidualnie. Fizjoterapeuta zaleca ćwiczenia po sprawdzeniu jak duże jest rozejście oraz jakie są aktualne możliwości fizyczne kobiety. Najważniejsze zasady w terapii rozstępu mięśni prostych brzucha to wzmacnianie i odpowiednia aktywacja mięśnia poprzecznego brzucha, a także unikanie ćwiczeń angażujących tłocznie brzuszną. Podobnie jak w poprzednich dolegliwościach dla przedłużenia efektu działania terapii można zastosować odpowiednie oklejenie taśmą do kinesiotapingu.

 

 

     Drogie Mamy pamiętajcie, żeby poza rodziną zadbać również o swoje zdrowie i samopoczucie.

Nasz artykuł nie wyczerpuje tematu dolegliwości, które mogą się dotykać młode mamy, ale jeśli cokolwiek Was zaniepokoi warto skonsultować się z fizjoterapeutą, nawet profilaktycznie, żeby upewnić się, że wszystko jest w porządku.